Geboekte zomervakantie: annuleren of gaan?

De zomervakantie komt er aan. Wellicht had jij vóór 20 maart al een vakantie geboekt toen de wereld er nog heel anders uit zag. Inmiddels is er in heel wat landen veel veranderd. Ondanks dat vakantiebestemmingen weer “open” gaan, geeft de overheid nog steeds voor enkele landen code oranje of zelfs rood af. Waar heb jij dan recht op?

Belangrijk: annuleer in ieder geval niet zelf je vakantie. Wat kun je wel doen?

Terugbetaling / compensatie

De luchtvaartmaatschappij, geboekte accommodatie en/of reisbureau moeten zelf met een voorstel komen, zoals een terugbetaling of compensatie in de vorm van een tegoedbon, mogelijkheid tot omboeking of voucher. Belangrijk om te weten is dat je de geboden compensatie niet zomaar mag weigeren.

Als je niks hoort van de reisorganisatie, neem dan 3 weken (of minder) voor vertrek zelf contact op.

Reissom wel/niet betalen?

Komt het moment van betalen van de reissom dichterbij? Vraag dan uitstel van betaling aan tot er duidelijkheid is over de situatie in de desbetreffende vakantiebestemming.

Als de reisorganisatie hier niet aan meewerkt, vraag dan schriftelijk (voor je betaalt) aan de organisatie om het geld terug te storten als de reis door de coronamaatregelen niet door kan gaan.

Als de organisatie ook hier niet aan meewerkt, laat ze dan weten dat jij de betaling eenzijdig opschort vanwege de onzekere situatie. Let op: dit is geen annulering. Wacht daarna de reactie van de reisorganisatie af en neem contact met ons op.

Geen (bevredigende) oplossing?

Biedt jouw reisorganisatie geen bevredigende of zelfs helemaal geen oplossing? Neem ook dan contact met ons op. Samen kijken wij waar en hoe jouw reisverzekering je hierbij kan ondersteunen. Daarbij zijn de volgende zaken van belang:

  • Je hebt geboekt vóór 20 maart 
  • Toen was er nog geen negatief reisadvies voor de reisbestemming
  • Op jouw vertrekdatum geldt er wel een negatief reisadvies

Wel op reis

Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om wel op vakantie te gaan. Je reisverzekering blijft dan gewoon geldig. Echter, kosten die je maakt en die redelijkerwijs te verwachten zijn (bijvoorbeeld als je bij de grens van een land waar een negatief reisadvies voor is wordt teruggestuurd en je hierdoor extra kosten moet maken) worden niet vergoed. 

Heb je twijfels of vragen? Wij kijken en denken graag met je mee.
Bel ons op 0341–35 20 43 of mail naar info@vandemheen.nl

En anders wensen wij je alvast een goede vakantie!

Waarom Van de Mheen?

• Advies op maat

Wij zijn al meer dan 40 jaar tevreden over Assurantiekantoor van de Mheen en kunnen het dan ook iedereen aanbevelen om daar je verzekeringen af te sluiten vanwege de zeer goede persoonlijke service.

Dhr. Kleijer

• Persoonlijke benadering

Van de Mheen is al 55 jaar mijn betrouwbare adviseur, tot volle tevredenheid. Ik kan hem aan een ieder aanbevelen.

Dhr. Kok

• Altijd in uw belang

Assurantie van de Mheen doet wat ons betreft hun uiterste best om de klant zo snel mogelijk te helpen. Klant is nog steeds koning bij fa. van de Mheen. Ga zo door!

Dhr. Geertsema